Flinders

flinders kantoor

Flinders is een meubelretailer die designmeubels, verlichting en woonaccessoires verkoopt, met als missie het waarmaken van woondromen. Wij spraken met Oscar Diele, mede-eigenaar en COO van Flinders, over de inmiddels jarenlange samenwerking met Topa.

Flinders is negen jaar geleden begonnen als online shop met als doel de destijds ouderwetse meubelmarkt op te schudden. En dat is gelukt. Door de enorme groei die Flinders heeft doorgemaakt barst hun huidige magazijn bijna uit zijn voegen. Daarom zullen zij in juli 2020 voor de vierde keer verhuizen naar een grotere locatie waar zij alle ruimte hebben om verder te groeien.

Topa heeft de groei van Flinders acht jaar lang van dichtbij meegemaakt. Diele vertelt: “Het leuke aan het werken met Topa is dat jullie ons helpen groeien. We kijken continu met elkaar naar wat we nodig hebben. Van papiermachines en dozen met rillijnen tot en met de handgreep in een doos. Een kleine ingreep die een grote impact heeft op onze bezorgers.”

“De balans tussen variëteit aan de paktafel en het zoveel mogelijk standaardiseren is een uitdaging die we continu met elkaar proberen te tackelen.”


De meubellogistiek is vrij complex vanwege de grote variëteit aan formaten en gewichten. Van een kleine lichtbron tot 3-zits bankstellen, alles moet worden verpakt en verzonden. En ook aan de paktafel is er een behoefte aan variëteit. “Tegelijkertijd wil je het zoveel mogelijk standaardiseren om een soepele machine te houden. Dat is een uitdaging die we continu met elkaar proberen te tackelen”, legt Diele uit. Het gebruik van honderd verschillende dozen is dus geen optie, maar wat zijn dan de beste formaten en hoeveel verschillende formaten wil je gebruiken? Dat is een vraag die Flinders bezighoudt. Diele vertelt: “Hoe kan je zoveel mogelijk van je assortiment omdozen en welk verpakkingsmateriaal gebruik je dan? Ik denk dat we hier de afgelopen jaren enorm veel slagen in hebben gemaakt.”

flinders sfeerbeeld stijlkamer

De complexiteit van de te verzenden producten in combinatie met de snelheid van verpakken is een vraagstuk waar we Flinders in zullen blijven adviseren. Gezien het feit dat ze bestellingen de volgende dag leveren, is snelheid aan de paktafel een vereiste. “We beloven online dat het product de volgende dag geleverd wordt. Dat lukt ons in 99,95% van de gevallen. Dit betekent dat onze voorraadbetrouwbaarheid hoog is, maar ook dat het aan de paktafel allemaal soepel gaat”, aldus Diele. En deze paktafels hebben net als Flinders een groei doorgemaakt. Waar zij eerder twee paktafels gebruikten, staan er nu acht in het magazijn. Elk met een geïntegreerde papiermachine dat het papier op de juiste lengte snijdt en inclusief dozen met rillijnen zodat deze multi-inzetbaar zijn.

“Prijs is niet de enige dimensie, maar het gaat zeker ook over kwaliteit en accountmanagement.”


Op de vraag waarom Flinders al zo’n lange tijd nauw met Topa samenwerkt antwoordt Diele dat accountmanagement de samenwerking kan maken of breken. “Af en toe benchmarken we om te kijken of we nog steeds op de juiste plek zijn bij Topa. En dat is eigenlijk continu bevestigd, omdat we zien dat prijs niet de enige dimensie is. Het gaat ook over kwaliteit en zeker ook over accountmanagement. En hierin vinden wij dat Topa zich echt onderscheidt van anderen”, legt Diele uit. “Een deel van onze voorraad ligt bij jullie op voorraad en is op afroep beschikbaar. Als we het vandaag bestellen, hebben wij het morgen in huis. Jullie ontzorgen ons hierin, zodat wij ons kunnen concentreren op wat voor ons belangrijk is; klanten blij maken. En af en toe krijgen we coaching en training van jullie accountmanager in hoe we het best kunnen verpakken, want dat is echt een skill.”

“Omdozen levert onderaan de streep geld op.”


Verpakkingen zijn een essentieel onderdeel in de klantbeleving. Naast het kwaliteitsverschil is het ook belangrijk om te kijken hoe een bestelling bij de klant terechtkomt. Flinders besteedt ook hier veel aandacht aan. Zo vertelt Diele: “Het eerste wat wij hebben gedaan is dozen bedrukken met ons Flinders logo erop. Veel producten van onze leveranciers worden in dozen bij ons gebracht en wij zijn het afgelopen jaar begonnen met het omdozen van alle bestellingen. Wij stoppen de leveranciersdoos in een Flinders doos om transportschades te beperken, waardoor wij minder klachten en bestellingen retour krijgen. En als een bestelling alsnog retour komt dan blijft de leveranciersdoos intact, waardoor we minder hoeven af te boeken.” Een fantastisch idee wat veel schade voorkomt. Maar kost dit omdozen niet extra tijd en geld? “Wij hebben ondervonden dat het omdozen onderaan de streep geld oplevert. Het kost extra materiaal op en tijd aan de paktafel, maar uiteindelijk heb je minder schades en minder retouren. En dus is het goed voor de business”, legt Diele tot slot uit.

flinders magazijn

Wij zijn trots dat wij Flinders al jarenlang een partner mogen noemen en hopen de verdere groei nog jaren van dichtbij mee te maken.

Flinders heeft webshops in Nederland en België, een winkel in Zaandam én een designstudio in Gent. Klanten komen niet alleen in de winkel voor interieuradvies, maar Flinders komt ook bij klanten thuis om ze te helpen. En niet alleen bij consumenten, maar ook bij bedrijven. Meer weten? Kijk op flinders.nl.