Schaarste in verpakkingsmateriaal zet prijzen onder druk

schaarste verpakkingsmateriaal

Het zal u vast niet zijn ontgaan dat grondstoffen zoals karton, papier, hout en kunststof momenteel schaars zijn. Dit komt door een tekort aan grondstoffen op de Europese markt. Hierdoor ondervinden veel bedrijven leveringsproblemen en ontstaat er prijsdruk. Maar hoe komt dit nou eigenlijk?

Enerzijds is de vraag naar karton, papier, hout en kunststof door de coronacrisis flink toegenomen. Omdat we zo veel thuis zitten wordt er veel meer online gekocht en doen we allerlei klussen in huis. Aan de andere kant is de productiecapaciteit van de fabrieken vanwege corona teruggedraaid en niet snel genoeg weer opgestart. Ook het transport en handelsbeperkingen zijn van invloed. Hierdoor lopen de levertijden op en dat is simpelweg niet een, twee, drie opgelost.

Groot tekort aan zeecontainers

Veel van onze online bestelde producten moeten uit China komen. Maar door de Chinese lockdown aan het begin van corona werden er vrijwel geen zeecontainers aan China geretourneerd. En nu de handelsmarkt in China weer open is en zij niet genoeg zeecontainers hebben, is de vraag zó hoog opgelopen dat de prijs voor een enkele container met meer dan 500% is gestegen. Aangezien maar liefst 60% procent van het goederenvervoer via zee gebeurt, is dit een groot probleem.

Daarnaast is er een tekort aan oud papier, waardoor er minder verpakkingen geproduceerd kunnen worden. Dus waar moeten al onze bestelde artikelen in verstuurd worden? Wij merken dat bedrijven naar andere oplossingen zoeken wanneer hun gewenste verpakking niet op voorraad is. Is een doos in de afmeting 40 x 40 x 40 cm bijvoorbeeld niet leverbaar, maar 40 x 50 x 40 cm wel? Dan wordt het product in een iets grotere doos verzonden. Beter iets dan niets lijkt men te denken. En dat zorgt voor gekte in de markt.

Prijzen onder druk en langere levertijden

grafiek

bron: ING

De vraag naar eerdergenoemde grondstoffen overstijgt momenteel het aanbod. Hierdoor komen prijzen onder druk te staan. Zoals te zien is in de grafiek verwacht maar liefst 60% van de bedrijven een verhoging van de verkoopprijs van hout, verwacht 50% een verhoogde verkoopprijs van papier en 40% een verhoging in plastic.

prijs capaciteit

bron: Transporeon

Naast het tekort aan zeecontainers neemt ook de transportcapaciteit op de weg af. Dat resulteert in het lastiger plannen, dus druk op afleveringen en vaak ook stijgende transporttarieven. De daling in capaciteit is al een aantal maanden aan de gang, zoals u kunt zien in bovenstaande grafiek. Bas Varkevisser, Purchasing Manager bij Topa, geeft aan dat de huidige situatie in z’n geheel uniek is. “Ik zit meer dan 30 jaar in het vak, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Prijsschommelingen of levertijden die volatiel zijn komen wel vaker voor, maar nooit dat iets niet verkrijgbaar is. De situatie is ongekend.” Volgens Varkevisser heeft iedereen hier last van. Niet alleen de fabrieken en de leveranciers, maar ook de consument. Bij het aanschaffen van producten of een nieuwbouwhuis bijvoorbeeld. “Een kant en klare oplossing is er niet. De tijd zal het leren wanneer de hectiek eraf gaat.” aldus Varkevisser.

Aangepaste voorraadstrategie

Ondanks de enorme vraag wil Topa zo goed mogelijk blijven leveren. Daarom heeft Topa haar voorraadstrategie aangepast. Van producten waarvan de levertijden flink oplopen is de voorraad zoveel mogelijk vergroot. Zo hopen wij te voorkomen dat klanten langer moeten wachten. Voorheen was een levertijd van 2 tot 3 weken normaal. Nu is dat inmiddels een levertijd van 10 weken. Kortom, het is een gekkenhuis. En juist ten tijde van crisis is het meer dan ooit belangrijk om in contact te blijven met elkaar. Want in the end zitten we allemaal in hetzelfde schuitje.


topa update juli 21