Verpakkingen, een pak ellende?

interview tp

We kopen steeds vaker online en verwachten dat onze bestellingen ongeschonden en in een stevige verpakking bij ons arriveren. Tegelijk zijn we ons er allemaal van bewust dat verpakkingen de afvalberg alleen maar vergroten. Een heus dilemma.

Fokus Online heeft Topa Packaging drie vragen gesteld over duurzaamheid, een plasticvrije toekomst en leveringen met drones. 

Mogen we tegen 2050 een plasticvrije samenleving verwachten?

plastic vrij blog

“De verduurzaming van onze samenleving zal in 2050 meer dan zichtbaar zijn in de vorm van de circulaire economie. De hele keten werkt hieraan mee, van industrie tot consument en van verpakkingsspecialist tot vervoerder. Tegen dan zullen vooral duurzame én herbruikbare grondstoffen gebruikt worden voor de productie van verpakkingen. Dus ook plastic, maar dan gemaakt van biobased grondstoffen en niet meer van fossiele brandstoffen.

Plastic zal belangrijk blijven, vooral wanneer het om bederfbare producten gaat. We zullen ook steeds verder evolueren naar verpakkingen op maat van het te beschermen product én in een lichtere uitvoering. Verpakken met lichter materiaal, met betere sluitende omverpakkingen en met specifieker opvulmateriaal dat uiteraard allemaal hergebruikt of gerecycled kan worden, wordt de uitdaging. Drie thema’s zullen de afvalberg helpen verkleinen: reduce, re-use, recycle.”

Hoe zien leveringen er in de toekomst uit? We denken bijvoorbeeld aan drones?

drone blog

“In de toekomst zullen meer specifieke verpakkingen ontwikkeld en geproduceerd worden, al dan niet met als doel om hergebruikt te worden. De verpakkingsindustrie zal trachten slimme en innovatieve oplossingen te zoeken, om producten binnen een meer generieke verpakking zo optimaal mogelijk te beschermen. De behoefte om unieke verpakkingen voor unieke producten te gaan maken zal vooral vanuit technologie opgelost worden.

Het leveren van producten zal steeds verder geautomatiseerd worden met immense warehouses waarbinnen robots orders ‘picken’ en/of drones inventariseren. Er zullen steeds minder mensenhanden aan te pas komen. Merken zullen belang blijven hechten aan imago en herkenbaarheid, en een verpakking wordt in die zin een uithangbord voor merken. Wat de – inmiddels grotendeels verboden – plastic tasjes ooit waren, zullen nu kartonnen dozen worden. Niet alleen voor de consument, ook voor B2B leveringen.”

Hoe winstgevend is duurzaam verpakken op lange termijn?

duurzaamheid blog

“Duurzaam verpakken, is een voorwaarde om serieus genomen te worden binnen de hedendaagse maatschappij, én de toekomstige. Winstgevendheid is in feite niet het vraagstuk, maar continuïteit is dat wel. Neem daarbij economische groei, verdere toename van pakketzendingen, een grotere behoefte aan fijne distributie – afgezet tegen de eisen die de circulaire economie stelt aan haar deelnemers – en de focus voor de komende decennia krijgt gestalte.

Wij geloven hierin, in het bieden van zekerheid aan haar afnemers. We kunnen onmogelijk onze ogen sluiten voor de voetafdruk waar we met z’n allen verantwoordelijk voor zijn. Als verpakkingsexperts worden we, dagelijks geconfronteerd met bedrijven die hierin, gelukkig, verandering willen brengen.”

Lees het volledige artikel